Vad är en projektering och hur
går den till?
När man ska uppföra en ny anläggning är
vägen dit ofta både lång och invecklad samt bestående av flera olika delmoment.
Delmomenten innefattar allt från utformning, detaljplanering, produktion och
förvaltning. En del av byggnadsprocessen handlar
om projektering. Genom att ha vissa riktlinjer för projekteringsprocessen
blir det lättare att följa upp arbetet och säkerställa dess kvalitet. Projektering lär dig förstå
projekteringsprocessen Vad är projektering och vad innebär
projekteringsprocessen? Projektering handlar om att
verkställa bland annat anläggningar, byggnader och lokaler för verksamheter
av olika slag. Efter att behoven har identifierats
är nästa steg i processen att se till så att produkten kan skapas på det
önskvärda sättet. Till detta hör bland annat att skapa underlag för arbetet,
ta reda på relevant information kring byggandet, skapa en skiss över
anläggningen/lokalen/byggnaden och ta reda på vad som krävs för att
anläggningen ska passa in i omgivningen. Projekteringen syftar både till att
ge fastighetsägaren och kunderna information kring det arbete som ska ske,
vilket blir till ett underlag som aktörerna fattar beslut ifrån gällande
bland annat projektutformningen och -genomförandet. Underlaget används även
vid kontakt med myndigheter, som de kan använda sig av vid prövning bland
annat. Projekteringsprocessen är ett av
stegen som sker inom byggprocessen. Innan projekteringsprocessen påbörjas
sker oftast en försäljning eller ett antaget investeringsbeslut där
exempelvis en byggnad eller en anläggning säljas in som idé till en
intressent eller annan aktör. Detta görs genom en ökad precisering av
projektet och det som ska utföras. Ju längre planeringen har kommit, desto
mer fixerad blir den också – vilket både innebär att projektet lättare kan
utföras genom att följa projektplanen men det blir också svårare att få
igenom exempelvis förändringar. Under projekteringsprocessen fattas
flera beslut av olika slag, vilka både kan beröra specifika operativa moment men även projektet som helhet. Flera beslut fattas redan det initiala
skedet under projekteringsprocessen i
sambandmed att det görs en utredning av arbetet som ska
utföras. De beslut som fattas då kan bland annat handla om anläggningens utformning,
storlek, dess tekniska standard och liknande. Besluten som fattas används
sedan som underlag för att formulera projektmål. Det är även i
projekteringsprocessen som eventuella risker ska identifieras och analyseras.
Riskerna kan röra flera olika områden, såsom säkerhet, hälsa, kundens
verksamhet, förvaltningen av byggnaden, uppförande och rivning av byggnaden etc. Projekteringen pågår fram tills
dess att systemskedet har nått sitt slut, vilket ofta hör samman med att
arbetet är slutfört. För att projekteringen ska kunna avslutas enligt planen
är det viktigt att alla beslut under projekteringsprocessen fattas både i
rätt ordning och vid rätt tid, då det kommer påverka projektering och
arbetsprocesserna. Om några beslut inte fattats vid rätt tidpunkt kan det
bland annat leda till att projektet inte kan avslutas enligt planen, och det
kan även tillkomma ytterligare omkostnader. à↑ Verksamhetsbeskrivningß En verksamhetsbeskrivning är viktig
av flera olika skäl. Vanligtvis är det en förtydligande beskrivning av
bestämmelser och överenskommelser som har gjorts muntligt, men det kan
dessutom fungera som ett dokument som kan hänvisas till vid beslutsfattande
som rör arbetet. Detta bidrar ofta med ökad
stabilitet till projektet som sådant, samtidigt som det kan göra så att
kvaliteten i sig blir lättare att efterleva. Ju tydligare
verksamhetsbeskrivningen är, desto lättare kommer det också bli att utgå
ifrån den. Det är vanligt att
verksamhetsbeskrivningen innefattar både en presentation av idén som är
bärande för projektet, samt dess ändamål. Den bör också innefatta kvantitativ
information, såsom hur många anställda det är som kommer genomföra arbetet,
vad arbetet ska bestå i, hur det kommer genomföras samt vilka
framtidsutsikter som bedöms finnas. Verksamhetsbeskrivningen skapas
ofta av kunden själv, och ska vara enkelt sammanfattad och gå lätt att följa
för projekteringsledningen och andra som kommer jobba med projektet. Funktionskrav Efter att verksamhetsbeskrivningen
har skapats brukar denna vanligtvis kunna omformuleras till de funktionskrav
som finns. Funktionskravspecifikationen, tillsammans med de andra dokumenten,
utgör tillsammans en bra grund när det är dags att börja skissa upp arbetet.
Skissen är ofta en förenkling av hur den slutgiltiga konstruktionen kommer
vara, men fungerar generellt bra för att få en uppfattning om vad som ska
göras och hur saker kommer se ut. Funktionskraven handlar främst om vilka
olika installationer som ska göras, vilket kan vara både hur rummen kommer
vara placerade i förhållande till varandra, men kan också vara mer detaljerad
information som kan vara avgörande för hur människor med olika funktionsvariationen
kommer kunna röra sig i byggnaden, såsom dörröppningars bredd, trösklars höjd
och hur eventuella trappor kommer vara utformade. Projekteringsskedet
– nu börjar det. ß Systemskede Den första delen av projekteringsskedet är
systemskedet, där bland annat arbetsmiljö- och miljöplanen utformas. I det
här steget brukar både arkitekter, projektörer och andra parter som kommer
vara involverade att medverka. Personerna som ska vara delaktiga i detta har
utsetts redan i det initiala skedet, eller åtminstone innan systemskedet
inleds. Det är även i det här steget som tekniska
lösningar och systemutformningar för exempelvis installationer fastställs.
Detta gäller både för planlösningen, tekniska system och dimensioneringsprinciper
som ska gälla för bygget. Mer precist studeras detta i
detaljprojekteringssteget. Tidigare fastslagna risker med projektet kommer
här att kompletteras med potentiella risker som kan finnas i anslutning till
uppförandet av bygget, dess drift och kommande verksamhet som kommer att
bedrivas där. Riskerna som upptäcks ska alltid elimineras och reduceras i
största möjliga utsträckning, och det är alltid bättre ju tidigare detta
upptäcks och åtgärdas. Risker kan bland annat handla om byggnadens mått
och hur installation av olika delar kommer ske i trånga sektioner där
utrymmet är begränsat. Då ett mått alltid kommer påverka ett annat – och då
det finns en en viss area att förhålla sig till –
är det viktigt att lyckas fixa ett system som fungerar för både byggnaden i
sig och för allt som behöver rymmas, och installeras, i den. I kombination med att det finns en budget att
förhålla sig till blir det även nödvändigt att hitta tekniska lösningar och
installationssätt som fungerar med de ekonomiska medel som finns tillgängliga
för användning. Ofta finns det flera olika lösningar som kan tillämpas, och
projektgruppen behöver då ta ställning till vilken lösning som lämpar sig
bäst i det specifika sammanhanget. Systemhandlingar Systemhandlingarna handlar framför allt om att
kolla upp vilka möjligheter och begränsningar som finns med olika alternativ
som kan tillämpas. Det är även viktigt att dessa alternativ beskrivs och
motiveras för att få en så gedigen uppfattning av dem som möjligt.
Systemhandlingarna skapas ofta samtidigt som, eller efter, systemskedet gåtts
igenom, då dessa delar hör samman och fokuserar på samma beståndsdelar av
projektet och hur detta ska utföras. Utöver möjligheter och begränsningar kan det
även göras kostnadskalkyler för det arbetet som kommer göras. Det kan både
handla om vad kostnaden för olika system kommer bli i sig, men
även saker som att beräkna vad driftkostnaden kommer bli. När ett systemval har gjorts ska även detta
motiveras, vilket bland annat kan ske genom att göra jämförelser med de andra
systemalternativen som fanns samt med en beskrivning av de fördelar som
ansågs särskilt fördelaktiga med det systemet som slutligen valdes. Detaljprojektering Detaljprojekteringen är den process som påbörjas
efter att systemskedet och systemhandlingarna är färdiga. Det här steget
anses i många fall vara den mest omfattande delen i projekteringsprocessen,
då det handlar om att studera alla detaljer, göra slutliga ritningar och
beskrivningar av arbetet som ska göras. Samtliga av dessa delar ska vara
omfattande och de tekniska lösningarna ska vara väl koordinerade. Tillsammans
kommer alla dokument som skapas under detaljprojekteringen att utgöra bygghandlingarna
för projektet. Bygglovsprocessenß Till projekteringen hör även att skapa
handlingar som kan användas vid bygglovsansökan. Innan bygglov kan utfärdas
krävs det att samtliga ovanståendehandlingar har genomförts, samt att det
finns en lösning kring frågor som tillgänglighet och handikappanpassning. Det
som behöver redovisas vid bygglovsansökan är huvudsakligen situationsplanen,
fasader och planer som skapats av en arkitekt. Med andra ord är det inte
nödvändigt att tillhandahålla information gällande exempelvis tekniska krav
som enbart rör byggnaden som sådan när man ansöker om bygglov. I vissa fall kan det vara en god idé att ta
kontakt med myndigheter redan i ett tidigt skede av projekteringsprocessen
för att få en generell bild av de krav som ställs. Utöver det behöver man
även göra samråd med byggnadsnämnden. Det är den kontrollansvarige i
projektet som brukar ha i uppdrag att se till så att alla dokument och
handlingar finns, och det är även hen som kan besvara frågor av teknisk
karaktär och komma med förslag till kontrollplanen. |
àHur går
projekteringsprocessen till? Projekteringsprocessen
består av två huvudsakliga skeden: det initiala skedet och
projekteringsskedet. Under det initiala skedet kommer det genomföras en
behovsutredning och programarbete samt skapas systemhandlingar, gestaltningar
och huvudhandlingar. Därefter kommer man in i projekteringsskedet bestående
av bygghandlingar, bygglovsprocessen och förfrågningsunderlag. Det
initiala programskedet: Behovsutredning Byggprojekt
påbörjas vanligtvis efter en kunds önskemål. Det kan bland annat bero på att
det uppstått behov av förändringar av olika slag. Behovsutredningen innebär
att kundens önskemål identifieras och analyseras, för att därefter användas
till att skapa ett projektprogram för detta. Detta görs bland annat för att
se så att alla parter är överens om vad projektet ska bestå i, och kan
formulera vilka generella målsättningar som finns med projektet. Genom att
fastslå detta blir det också lättare för personerna som ska genomföra
projektet att både veta vad som ska bli gjort och kan skapa en plan för hur
detta ska ske. Vilka
målsättningar som finns med byggen kan skilja sig åt. I vissa fall, bland
annat när det är institutioner eller företag som är kunder, kan de vilja att
byggnaden ska fungera för att stärka deras varumärke. I andra fall,
exempelvis när det är bostäder som ska byggas, kan det handla om estetiska
och arkitektoniska målsättningar, såsom att byggnaden ska ha en viss stil
eller passa in i en viss miljö. Att
kunden och den utförande parten är överens om saker som målsättning,
utformning och funktionssätt är ofta en väldigt grundläggande del i
basutredningen, och att det finns en samsyn mellan de olika parterna kan i
många fall vara avgörande för hur framgångsrikt målet kan nås. Programarbete Till
programarbetet hör bland annat att göra verksamhetsbeskrivningar, ta reda på
vilka lokalbehov som finns och andra krav som kommer ha inverkan på hur
arbetet kommer utföras. Det är vanligtvis kunden som står för omkostnaderna
som är gällande för detta, men i vissa fall kan en tredje aktör anlitas för
att ansvara över detta. Det är även i det här skedet som saker som
finansiella förutsättningar, verksamhetsutveckling, standarder och
förväntningar diskuteras och kommer överens om. Lokalbehov Lokalbehov
är ofta en del av lokalprogrammet som kunden ska tillhandahålla, och är
vanligtvis utförd som en förteckning där krav och den önskade
sammansättningen mellan de olika rummen i lokalen framgår. Det kan till
exempel handla om att man vill att ett rum med en specifik funktion, ska vara
i anslutning till – eller frånskilt från – ett annat rum eller utrymme med en
annan funktion. Om det inte finns några specifika önskemål kring
sammansättningen av rum brukar detta kunna lämnas till arkitekterna att
besluta om. Om det rör sig om mer komplexa fastigheter rekommenderas det
alltid att man anlitar en specialkonsult för ändamålet. Vilka
rum som ska finnas i en fastighet baseras på vilken verksamhet som kommer
bedrivas där, och vilken area det finns att röra sig med. För de flesta
utrymmen i offentliga miljöer finns det speciella standardmått som anger
vilken areautrymmena i fråga bör vara. Utifrån
arean och rumssammansättningen kan det sedan ges kostnadsförslag på vad
arbetet kan komma att kosta.
àGestaltningar När
en ny byggnad ska till att uppföras kan det finnas flera utformningskrav att
ta hänsyn till, både internt och externt. Det är vanligt att man inför
utformningsplaneringen genomför flera parallella uppdrag för detta, såsom
uppstyrning av arkitekttävlingar eller arkitektuppdrag. Genom att arbeta på detta sättet får man ta del av flera olika idéer som
fokuserar på lite olika saker och samtliga är avsedda för det specifika
ändamålet. Denna metod går att tillämpa oavsett om det rör sig om en
nybyggnation eller en tillbyggnad på befintlig byggnad. Genom detta
tillvägagångssätt kan kunden få en tydligare uppfattning om de olika
valmöjligheter som finns och vad dessa skulle komma att innebära.
Utformningen handlar om både gestaltning och funktion, och har alltid sin
utgångspunkt i de lokalbehov som finns. Förslagen
och alternativen som kommer in kan sedan bedömas av en special grupp som
jobbar med denna del av projektet. Det går både att ha öppna och stängda
möten och diskussioner för detta. Det vanligaste, oavsett form, är att
bedömningsgruppen får göra skriftliga bedömningar av samtliga gestaltningar
och ritningar som har kommit in, innan det slutliga beskedet fattas gällande
vilket förslag man vill använda sig av. I vissa fall kan det vara svårt att
välja enbart ett förslag, och ibland kan det finnas utrymme för att kombinera
olika delar av de olika förslagen som har lämnats in. För att kunna göra
detta krävs det dock upphovsrättspersonens godkännande. Det
är inget ovanligt att gestaltningarna kan komma att förändras allteftersom,
bland annat beroende på att alla kravspecifikationer inte är fullständiga i
det inledande skedet, vilket också innebär att gestaltningarna måste vara
formbara efter att dessa eventuellt förändras. Byggnadsprogram Till
byggnadsprogrammet hör både att skapa en programskiss, kravspecifikationer
samt en konsekvensanalys. Det är vanligt att dessa olika delar sker i
interaktion med varandra, där de både påverkar och bygger på samtliga av
dessa delar. Det kan till exempel handla om att de tekniska lösningarna tas
fram baserat på de kravspecifikationer som finns, som i sin tur grundar sig i
lokalbehoven och verksamheten som kommer bedrivas där. De tekniska
lösningarna behöver i sin tur ta hänsyn till de rumsliga förutsättningarna
som finns att tillgå, etc. Huvudhandlingar I
det initiala skedet handlar huvudhandlingarna framför allt om att samla in
relevant information kring olika delar av projektet. Det kan bland annat vara
att definiera lokalbehovet och att skapa grunden för de relationer som kommer
vara av betydelse under projektets gång. Det är ofta väldigt svårt att teckna
formella avtal i det här skedet, men i vissa fall finns möjligheten att göra
det och då rekommenderas det också att det görs. Det kan till exempel handla
om avtal gällande byggnadsprogrammet och arbetet kring detta. I avtalet kan
partnerna komma överens om saker som byggandets omfattning, projektmålen, vem
som är ansvarig över vilka delar inom projektet, vilka kostnader som kommer
finnas och hur dessa är fördelade.
à
Bygghandlingar Bygghandlingar är samtliga dokument som skapas
under detaljprojekteringen. Hit hör både ritningar, men
också kompletterande information och krav. Kraven som finns ska alltid
stå i relation till de tekniska lösningar som kan tillämpas. I vissa fall,
främst vid ombyggnation, kan det vara nödvändigt att de tekniska lösningarna
får göra avkall på de krav som finns då det är det enda alternativet, men då
ska det också finnas en tydlig motivering till varför detta skett och varför
det inte gick att göra på ett annat sätt. Kraven som finns kan summeras i tre övergripande
kategorier: Krav från myndigheter, krav som är verksamhetsspecifika och krav
som är byggnadsspecifika: Myndighetskrav handlar om krav som ställs
samhälleligt i avseenden som funktionskrav och som finns formulerade i både
lagar, förordningar och föreskrifter. Det är projektörernas uppgift att se
till så att dessa krav uppfylls och att aktuella standarder hålls. Krav som är verksamhetsspecifika handlar om de
krav som ställs i syfte att byggnaden ska kunna användas av den verksamhet
som ska bedrivas där. Det kan bland annat handla om hur sammansättningen av
rum är i förhållande till varandra, hur säkerheten ser ut, vilka ljud- och
ljusförhållanden som råder och vilken möjlighet det finns att installera
olika verksamhetsspecifika instrument och utrustningar. De byggnadsspecifika kraven handlar om de kraven
som finns på bland annat estetisk utformning, planlösning, tillgänglighet,
säkerhet, energieffektivitet och beräknad livslängd. Det kan även handla om
tekniska lösningar och vilken utrustning som finns tillgänglig i byggnaden. àLåter allt detta för komplicerat? Ingen fara, RN PROJEKT har system och
resurser för att hantera hela er projekteringsledning från skiss till
bygghandling och relationshandling. För mer info, kontakta oss: Tel: 0705676359 Gå direkt till vårt frågeformulär... |
|
|
|
|
|
|
2021
© ROBERT NYBERG PROJEKT AB